Monday, September 15, 2014

All my life, I have lived with the feeling that I have been kept from my true
place” – Emil Cioran, Despre neajunsul de a te fi nascut, Paris 1973


Viata ca o calatorie



Satul de atata asteptare, am plecat. De fapt, ce asteptam? Pana pe la vreo
douazeci de ani, nu cred ca am stiut ce astept, stiu doar ca asteptam sa se
intample ceva. Treceam prin viata cu viteza a cincea, mancam scoala pe paine iar
vacantele le devoram in asteptarea altor vacante.

Apoi, destul de tarziu, am inteles ca nu asteptam ceva anume, aveam doar
sentimentul ca astept ceva pentru ca, de fapt, nu imi gaseam locul.
Si mi-am inceput, timid, calatoriile.

Am plecat din Galati, mai intai la Focsani, sa-mi fac armata si sa rup cordonul
ombilical cu casa. Am ajuns apoi in Bucuresti unde am prins aripi si curaj si
intr-o zi am plecat la Budapesta, impreuna cu un prieten. Tot cu prietenii am
plecat spre Istambul dar de ajuns acolo au ajuns numai ei.. asta e o cu totul
alta poveste, pentru altadata.

Am terminat facultatea si, stabilit in Bucuresti, tot nu-mi gaseam locul. Si
atunci am reinceput din nou, cu pasiune, sa il caut. Prin toata tara: Iasi, Cluj,
Timisoara, Zalau, Ploiesti, Constanta si iar Galati si apoi Bucuresti din nou.

Mi-au trebuit zece ani, determinarea familiei si ajutorul prietenilor ca sa
inteleg ca, de fapt, iubeam locurile, dar nu imi placeau oamenii. Mai precis, nu
imi placeau oamenii din partea locului. Nu imi placeau privirile lor ferite,
agresivitatea pasiva, minciuna si nu imi placea faptul ca trebuia “sa ma
descurc”. Mai tarziu m-am speriat de faptul ca incepusem sa stiu “sa ma descurc”,
ma adaptam. MA SCHIMBAM adica.

Iar revolutia cu care au mintit lumea ca s-au schimbat ei, cu totii, m-a ingrozit
de-a binelea! Nu revolutia m-a ingrozit, ci pacaleala asta universala si, odata
cu ea, impresia fatalista ca nimic nu ma mai poate salva, de acum incolo.

Decat, din nou, o plecare. Si asa, am ajuns in Canada, lasandu-mi in urma,
egoist, parintii.


Aveam sa iubesc Canada. Ma simteam aici ca pestele in apa. Imi placeau atat
locurile cat si oamenii. In marea lor majoritate, sa fiu mai precis. Ramasesem cu
gustul calatoriilor, de aceea aveam sa vad Canada, asa cum odata vazusem Romania,
dintr-un capat pana in altul: Toronto, Quebec City, Montreal, St John’s, St John,
Halifax, North Ontario, Saskatoon, Prince Albert, Regina, London, Windsor,
Calgary, Edmonton, Vancouver. Apoi America (mai putin coasta de vest, cu
exceptia Seattle-ului si, bineinteles San Francisco) care m-a impresionat prin
diversitate si eterogenitate: Detroit (un oras in care performanta se vrea pe
primul loc, fie ca vorbesti de echipele de baschet sau hochei din oras, de
industria constructoare de masini sau de universitati), New York, Chicago,
Orlando, Miami, Fort Lauderdale, Galveston, Houston, Sault Lake City, Atlanta,
Seattle. Si apoi, an dupa an, fara sa-mi dau seama, mi-am continuat calatoriile
si mai departe: Mexic, Olanda, Iran, Germania, Grecia, Elvetia.

Calatoriile, toate, au fost fascinante, fiecare cu farmecul lor, cele din Mexic
mi-au placut in mod deosebit.

Toate acestea si multe alte calatorii vor fi descrise in acest blog/jurnal de calatorie.


Dar acum am sa va povestesc despre ultima vara: despre Olanda, Brasov, Eforie si
despre mine. Cel de acum.
(n.a. – text scris in septembrie 2009)

Anul trecut si cel de dinaintea lui au fost groaznice: O criza in familie (hm,
fara amanunte aici), apoi un accident teribil de masina, tot in familie…


Apoi a murit tata, si dupa nici un an, mama...Am trecut cu incapatanare prin
toate astea si numai optimismul meu cronic m-a determinat sa le zambesc
oamenilor, in continuare, ca si pana atunci. Altfel imi pierdeam farmecul (tu
daca nu razi nu esti tu, mi s-a spus). Doar prietenii ma intrebau: mai poti? Iar
eu le raspundeam, increzator, lor: bineinteles! dar sincer imi raspundeam numai
mie.

Anul asta, in mijloc de recesiune, am luat hotararea sa mergem, cu totii, in
Romania. Nicholas, baietelul nostru de cinci ani, pentru prima data. Noi, pentru
a ne vedea prietenii si rudele. Si cum Europa este o destinatie aproape exotica
pentru nord-americani, am hotarat sa profitam de ocazie si sa facem o escala de
patru zile in Olanda, urmand ca restul de doua saptamani sa le petrecem in
Romania. Am vizitat prin urmare Amsterdam-ul, Roterdam iar apoi in Romania Lepsa,
Poiana Tapului, Brasov, Eforie si intreg litoralul romanesc.

Surprinzator, mie unul mi-a placut Brasov-ul mai mult decat Amsterdam-ul. Cei
drept, In Amsterdam mai fusesem o data, la o specializare. Dar totusi...Castelul
Peles este o bijuterie, imprejurimile iti taie rasuflarea, mancarea este
excelenta iar oamenii foarte ospitalieri.

De asemenea, Brasov-ul este foarte curat, total opus de restul tarii, din pacate. Otopeni-ul, de exemplu, este pierdut pe niste campuri aride cu iarba parlita si cu pavaj descompletat, peste care vantul tulbura hartii si gunoaie de toate felurile. Daca alegi sa parasesti Bucurestiul prin Ploiesti, e o alegere mai buna, desi mai lunga, pentru cei care merg inspre Galati. Daca insa o iei in sens opus, ai pus-o: fie traversezi orasul fie alegi centura, ambele obtiuni sunt proaste: trafic greu, extrem de greu, cu reguli de circulatie respectate in extremis iar drumul pe centura iti ofera, ca un bonus, o mizerie greu de descris.

In schimb, afise electorale peste tot locul, cu oameni care arata bine, care zambesc si iti promit fericirea, din mijlocul gunoaielor. Cam naivi, romanii. Nu!?

Am plecat din Galati spre Lepsa, langa Focsani. Drum de doua ore, presarat cu
sate si case frumoase, dar cam pustii (sunt toti plecati, taica, in Italia si
Spania, la munca! Imi spune un batran ratacit din partea locului). Si
bineinteles, presarat cu aceleasi afise electorale: din doi in doi stalpi, pana
in poarta la prietenii mei din Lepsa, ne insotea Adi Ticau. Zambind asa cum
credeam ca numai eu stiu sa zambesc. Inarmat cu simtul practic dobandit de la
mama si cultivat cu rafinament de societatea canadiana, ma intrebam: cat or fi
costat, frate, afisele astea? Si, mai ales, de ce?

In Lepsa si mai apoi in Poiana Tapului, pe valea Prahovei, am vazut case si vile
asa cum nu cred sa fi vazut nicaieri, vreodata. Vorba unui prieten: patrimoniu
national. Frumos, foarte frumos iar daca sunt insotite si de curatenie, asa ca pe
valea Prahovei, atunci rivalizeaza cu orice alt loc din lume. Pe bune.

Mi-au placut in Romania reclamele, atat cele de la la televizor (Dorele, ia mai
fa ma zzzzzzzzhhhhh) cat si cele din reviste sau de pe strada. La un semafor
fiind, am remarcat o vitrina imensa acoperita cu poze cu pasari de toate
felurile: pelicani, cocostarci, vrabiute, randunele etc. Iar dedesubt
reclama:”Tundem orice fel de pasarica” Genial, trebuie sa recunoasteti. Apropo de
genialitate, cautati pe youtube « fata galbena care rade«…multi dintre noi,
romanii de aici din Canada, il vor aprecia.

M/am intors acasa mai obosit decat plecasem, dar incantat si multumit de
calatorie. Si cu dorinta de a mai visita Europa…

O saptamana buna!

Lucian Vasiliu.
Hamilton, Septembrie 2009

(reeditat Septembrie 2014)

No comments:

Post a Comment