Thursday, September 18, 2014


Colegiul National Vasile Alecsandri

(mai mult Vasile decat Alecsandri...)




Orice galatean stie ce inseamna LVA. Sunt unul dintre norocosii care i/au purtat numarul matricol patru ani de zile, in fiecare zi, de la capatul autobuzului 29 din partea cealalta a orasului si pana pe strada Balcescu.

Infiintat in 1867 ca fiind primul gimnaziu teoretic din Galati, numai dupa 26 de ani (1892) primeste numele de Liceul Vasile Alecsandri – LVA. Nume pe care l/a purtat pana …cand!?

Interesant este ca istoria liceului pe site/ul lui oficial se opreste in anul 1992... Undeva intre 1992 si 2014 liceul a devenit colegiu national, dar se pare ca schimbarea titulaturii a avut succes doar intr/un mediu birocratic. LVA/ul a ramas LVA, chiar si pe site/ul oficial. Si in mintile galatenilor.

Am invatat foarte multe in LVA. Am avut profesori buni si colegi de clasa cel putin la fel de buni ca profesorii mei. Am facut parte dintr/o generatie pentru care invatatura de calitate era o filosofie de viata. Inclin sa cred, fara falsa modestie, ca elementul de baza al unei institutii cu adevarat de valoare este elevul si nu profesorul. Ca LVA/ul a fost facut, an de an, de o majoritate de elevi pentru care invatatura insemna ceva. Un grup dinamic cu interese clare, care a adunat in jurul lui profesori, practici, manuale, culegeri, clase, medii de formare, intr/un cuvant un liceu, LVA.

Dar…intotdeauna LVA/ul a avut si umpluturi, tolerate. Oameni puternici, reprezentati ai sistemului, atrasi de fenomen, si/au adus, la fel de constant si la fel de stoic, aportul. Imi amintesc LVA/ul ca pe un amestec de copii chiar buni si copii de bani gata, dar intotdeauna am simtit ca fac parte din grupul majoritar. Mentinonez ca nu am fost niciodata un copil de bani gata.

Prieteni galateni imi spun ca azi LVA/ul nu mai e ce a fost. Ca a devenit o instituţie care licitează masiv pe extraordinarele performanţe ale unor vîrfuri, şi atît. Ca asta se intampla pe fundalul invadarii celor cu finante ridicate si viitor deja asigurat. Ca, practic, si/a mutat centrul de greutate dinspre inteligenta spre elitism financiar.

Am facut propriile mele investigatii si iata ce am aflat:

1. Admiterea la liceu de anul asta s/a facut in baza metodologiei oficiale de admitere in liceu din 2014, vezi link/ul de mai jos
http://www.admitereliceu.ro/metodologie-admitere-liceu

2. LVA/ul a publicat urmatoarele rezultate oficiale, vezi link/ul de mai jos:
http://www.admitereliceu.ro/institutie/colegiul-national-vasile-alecsandri-galati
in baza acestor informatii LVA/ul nu a raportat nici un loc rezervat pentru rromi sau moldoveni

3. In realitate fiecare clasa a avut de fapt cate doua locuri rezervate, atasat poza cu unul dintre tabelele de admitere

.....

LVA/ul nu a fost o experienta ushoara pentru mine. A fost frumos, dar nu a fost ushor. M/am dus la LVA ca sa invat dar in afara de asta a fost o expunere constanta la lucruri bune si la lucruri mai putin bune. La corect si gresit, la bine si rau. La Vasile si la Alecsandri.

Nici nu ma asteptam ca acest aspect sa se schimbe vreodata. Nu ma asteptam totushi sa ajunga vreodata mai mult Vasile decat Alecsandri....



PS. Important nu este liceul la care esti, important(a) esti tu. Tu faci liceul, nu el te face pe tine. Oriunde ai fi, daca vrei sa inveti, invata. Nu astepta sa ti se dea, cere. Sau, si mai bine, ia/ti singur(a). Nu fura, nu minti, nu trisa. Distreaza/te. Invata sa iti estimezi corect valoarea si, odata gasita, foloseste/o ca atare si tine fruntea sus. Respecta banul si nu ii invidia pe cei care il au in exces. E greu dar va fi bine.

Dovedeste/te.

Montreal, Octombrie 2014.

1 comment:

  1. Eu am inceput LVA in 1995 si am terminat CNVA in 1999. In ultimii doi ani a fost facut colegiu.

    Discursul de deschidere al domnului director gaiu m-a facut sa ma simt ca un impostor, el ii tot dadea cu elita si olimpicii, de am crezut ca daca nu esti cel putin olimpic national te dau afara din liceu. Am fost singurul intrat in anul meu din scoala mea de cartier din Micro 20.

    Pana la finalul liceului m-am calificat la cateva nationale si in clasa a 12-a am reusit sa iau si premiu la nationala.

    Eu m-am simtit apartinator al unei minoritati, tin minte ca parintii au platit sesiunile de pregatire suplimentare pe care le-am considerat necesare cu produse de la tara: lapte si cartofi, acesta fiind si motivul pentru care am fost acceptat la pregatire la unul din profesorii de elita ai liceului, printre ceilalti colegi care isi petreceau vacantele in State si prin Dubai.

    Era liceul plin de prosti cu fite. Si mai rau, si de destepti cu fite. Mi-au facut scarba si unii si altii.

    ReplyDelete